“Kucing setia dan tidur di pusara tuannya”- Rupanya ini amalan arwh, bila dia bagi makan kucing

PETALING JAYA – Kisah seekor kucing yang menjadi penunggu setia di pusara tuannya mengamit rasa sedih dan terharu anak perempuannya tentang kasih sayang seekor bin4tang yang tidak pernah pudar.

Kisah itu dikongsikan Pensyarah Bahasa Arab, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Prof. Dr. Solehah Yaacob menerusi hantaran di Facebook miliknya.

“Kucing ini dahulunya dipelihara oleh arw4h ayahanda saya, Ustaz Yaacob Ismail.

“Setelah arwah ayah men1nggal dunia, kucing ini sentiasa menunggu di pusaranya,” katanya.

Tambah Solehah, antara amalan yang diamalkan oleh arwah ayahnya adalah sentiasa memberi kucing itu makan ikan rebus yang bersih dari tulang.

“Arw4h amalkan bila bagi kucing makan ikan rebus, arwah selalu buang dulu tulang, ikan yang bersih dari tulang saja yang diberi makan kepada kucingnya,” katnya.

Kucing ini dahulunya dipelihara oleh arwah ayahanda saya, Ustaz Yaacob Ismail. Setelah arwah Ustaz Yaacob meninggal dunia, kucing ini sentiasa menunggu di pusaranya.

Antara amalan yang arwah amalkan bila bagi kucing makan ikan rebus, arwah selalu buang dulu tulang, ikan yang bersih dari tulang saja yang diberi makan kepada kucingnya.

Berbuat baiklah sesama makhluk. Kita tidak tahu, barangkali makhluk yang kita jaga dan pelihara itu akan mendoakan kita setelah kita kembali ke rahmatullah suatu hari nanti.

Sementara itu, beliau turut berpesan agar sentiasa berbuat baik sesama m4khluk.

“Kita tidak tahu, barangkali m4khluk yang kita jaga dan pelihara itu akan mendoakan kita setelah kita kembali ke rahmatullah suatu hari nanti,” ujarnya.

Komen Netizen:

Jelasnya, kali pertama kucing itu ke kubur adalah sewaktu mengikuti adiknya ke sana dan menjadi rutin harian kucing tersebut untuk sentiasa menziarahi pusara tuannya.

“Untuk pertama kali tu kucing tu ikut adik saya pergi ke kubur. Lepas tu dia dah tahu jalan dan boleh pergi sendiri. Jarak rumah dan kubvr dekat je,” katanya. –

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*