“Mcm mana murid nak taat dan kuat peribadi kalau ibu bapa pun Jadi macam ni?” – Fedtri Yahya Bengng!

Berkenaan dengan rakaman video yang tular baru-baru ini, pengacara, Fedtri Yahya menjelaskan meski tidak mengetahui kebenaran yang sebenar berkenaan peristiwa tersebut, namun dia mempersoalkan kewajaran seorang ibu yang didakwa meminta ustazah terbabit merangkak yang disaksikan oleh murid-murid di dalam kelas.

Malahan, menurutnya lagi, bagaimana seorang pelajar mahu taat kepada guru andai ibu bapa bersikap sedemikian.

Tak tahu lagi kisah di sebaliknya tapi menyirap darah tengok satu video seorang ibu yang arahkan seorang ustazah merangkak dalam kelas seperti mana anaknya yang kena denda..”

“Ya Allah kenapa ustazah ikut cakap si ibu yang kurang ajar dan biadab tu? Martabat guru agama dipijak-pijak macam tu? Serius? Khutbah Jumaat minggu lepas berkaitan akhlak dan adab dalam menuntut ilmu.”

“Macam mana murid nak taat dan kuat peribadi kalau ibu bapa pun spesies durjana macam ni? Penghinaan kepada ilmu.”

“Jangan biarkan orang yang ego dan angkuh serta zalim mendapat tempat dalam masyarakat,”tulisnya.

Dalam pada itu, menerusi ruangan komen, hos berkenaan juga ada meluahkan, sekiranya ustazah berkenaan mempunyai kes yang terdahulu, namun dia tidak sepatutnya diperlakukan sebegitu. Sebaliknya perlu menggunakan saluran yang betul untuk membuat aduan.

“Biasanya kalau sekalipun ustazah tu ada kes, ibu bapa blh berkumpul ramai-ramai ke sekolah. Buat bantahan atau laporan kepada guru besar. Klu perlu kes polis. Tapi ni dah level lain ni. Suruh jadi mcm binatang.”

“Dahlah perempuan pulak tu. Sebab kesan mendalam pada murid yg lihat. Ustazah tu boleh saman malu jugak rasanya. Tercemar institusi sekolah agama,”ulasnya lagi.

Sementara itu, menerusi ruangan komen, rata-rata pengikut instagram meninggalkan pelbagai respon berkenaan hal tersebut dan cukup m4r4h dengan tindakan yang tidak sepatutnya oleh ibu pelajar tersebut.

Sumber : Instagram Fedtri Yahya

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*