Lelaki curi sekampit beras, susu diburu. Hukuman yg bakal diterima buat netizan sebak

KOTA TINGGI – Polis sedang mengesan seorang lelaki yang disyaki mencuri sekampit beras dan susu selepas memecah masuk sebuah kedai makan di Jalan Indah di sini awal pagi hari ini.

Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Superintendan Hussin Zamora berkata, kejadian berlaku kira-kira pukul 4.15 pagi disyaki dilakukan suspek yang menaiki motosikal.

Katanya, perlakuan jahat itu boleh menyebabkan suspek berdepan dengan hukuman penj4ra sehingga lima tahun jika dibuktikan bers4lah.

“Pihak polis ada menerima laporan dari mngsa yang dibuat di Balai Polis Kota Tinggi bagaimanapun setakat ini belum ada tangkapan dibuat.

“Siasatan lanjut masih dilakukan termasuklah penelitian menerusi rakaman litar tertutup di mana setakat ini rakaman diperolehi tidak berapa jelas.

“Namun siasatan awal mendapati suspek melakukan kerja itu bersendirian dimana kehilangan hanya membabitkan sekampit beras 10 kilogram (kg) dan juga satu kotak susu,”katanya ketika dihubungi hari ini.

Katanya, kes disiasat di bawah Seksyen 457 Kanun Kese.ksaan.

Jika sabit kesalahan boleh dihukum denda atau penjara sehingga 14 tahun.

Manakala bagi mana-mana kesala.han yang dilakukan kali kedua juga boleh dikenakan den.da atau seb.atan.

Difahamkan kejadian berkenaan bukan pertama kali berlaku yang mana sebelum ini melibatkan kehilangan tabung anak yatim yang diletakkan di kedai makan terbabit.

Terdahulu, tular di laman Facebook kejadian curi yang berlaku di kedai makan berkenaan yang menampakkan rakaman seorang lelaki dipercayai suspek menaiki motosikal.

Rata-rata netizan melahirkan rasa simpati

“Kalau betul dia nak mencuri mungkin tong gas dia akan hambek barang2 mahal. Tapi kenapa beras jugak dia hambek . Mungkin ni jalan terakhir dia  mana tahu dia baru kena buang kerja ke . Mana tahu anak kat rumah dah seminggu tak makan ke ? Allah .. terasa malu pun ada sebab ramai lagi ada yang susah kat luar disana

Rasa kesian plak tgok org curi makanan ni.musim pkp ni kita x tahu tkut ada yg terjejas utk meneruskan kelangsungan hidup

Kalau saya tokey kedai tu, terbaca tentang berita ni. Xpayah report polis jumpa brader tu bagi apa yang dia perlukan.. kesian. Semoga korang semua dipermudahkan segala urusan di dunia dan akhirat dimurahkan rezeki sekeluarga.

Allahuakbar..hanya sekampit beras dn susu…meh la bg akaun owner kedai tu..aku bayarkn..salah tetap salah sbb mencuri tp kita boleh fikir logik la..klu niat btl2 nk mencuri rasa clear dh kedai tu..

Dalam pada itu, seorang netizan yang mendakwa sebagai Wakil Tuan Kedai Tampil meninggalkan satu komen mmenghalalkan saja barangan yang telah dicvrii tersebut kerana tidak mahu membesarkan perkara tersebut. Menurut komen tu lagi, perkara seperti ini biasa berlaku dalam bandar besar, yang di dambil pun tak seberapa dan mengharapkan netizan jangan membuat sebarang andaian yang boleh menimbulkan lagi perasaan tak puas hati

Ramai orang jatuh miskin angkara C0vid-19

Kadar kemiskinan di negara ini didapati meningkat kerana ramai rakyat Malaysia mudah jatuh ke dalam kancah kemiskinan selepas kehilangan pekerjaan atau dipotong gaji akibat pandemik C0vid-19.

Pakar ekonomi, Dr Muhammed Abdul Khalid berkata, kalau sekiranya seseorang rakyat Malaysia hilang pendapat RM700, kadar kemiskinan mutlak akan naik daripada lima peratus kepada 17 peratus.

Tambah Muhammed, dalam situasi ini, tiga golongan yang mudah menjadi miskin ialah ibu tunggal yang kebanyakannya berniaga kecil-kecilan, kanak-kanak yang hidup dalam keluarga yang tidak mempunyai pendapatan tetap dan orang kurang upaya (OKU)

Menurut beliau, hasil kajian yang dilakukan oleh sebuah universiti tempatan baru-baru ini terhadap golongan ibu tunggal di Malaysia, mereka kebanyakannya hanya mempunyai simpanan sekitar RM300, manakala golongan OKU pula hanya mempunyai simpanan sekitar RM70.

“Usaha kerajaan memberikan Bantuan Prihatin Nasional (BPN) merupakan langkah yang baik, namun ia masih tidak mencukupi dan ramai rakyat sengsara kerana mereka tidak boleh bekerja dan berniaga.

“Ia merupakan situasi berbeza dengan mereka yang bekerja dan diberhentikan memandangkan jika mereka mencarum ketika masih berkhidmat di syarikat, maka mereka masih mempuyai caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Perkeso dalam masa enam bulan diberhentikan,” katanya.

Menurut Muhammed, namun bagi penjaja kecil-kecilan sebenarnya golongan inilah perlu dibantu ekoran mereka bukan sahaja perlu menyara diri sendiri malah keluarga dan anak-anak yang masih kecil dan bersekolah.

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*