Ya Allah, Kenapa Buat Orang Yang Jual Mangga Asam B0i Macam Tu. Rakaman Brader Ini Berhentl Tepl Jalan Buat Ramal Tersentvh

“Niat saya semata-mata mahu memb.antu sahaja kerana tahu betapa s.ukarnya nak mencari rezeki”.

Demikian kata lelaki ini ketika membuka cerita di sebalik ti.ndakannya memborong berpuluh-puluh bekas jeruk mangga asam boi daripada penjaja remaja di persimpangan lampu isyarat di Shah Alam, Selangor baru-baru ini.

Bagaimanapun lelaki berkenaan tidak membawa pulang jeruk yang dibelinya, sebaliknya meminta penjaja berkenaan memberikannya kepada pengguna yang melalui jalan berkenaan.

Perkongsian video yang disediakan di hujung artikel ini dikongsikan ketika urusan jual beli itu dilakukan turut dimuat naik di TikTok meraih sehingga melebihi 800,000 tontonan.

Menjenguk di ruangan komen pula, rata-rata netizen memuji pendekatan lelaki berkenaan dan menyifatkannya sebagai ti.ndakan yang mulia.

Berkongsi lagi, lelaki yang hanya mahu dikenali sebagai Hakim itu turut membuka cerita di sebalik apa yang berlaku sehingga mendorong dirinya terpanggil membantu penjaja muda berkenaan.

“Boleh dikatakan setiap hari saya akan melalui jalan tersebut. Bila lihat anak-anak muda menjaja di lampu isyarat, saya mengimbau kembali betapa s.usahnya nak mencari mencari rezeki.

“Sudahlah bert.ahan di bawah hujan panas, berdepan r.isiko diambil ti.ndakan oleh p.ihak berk.uasa, dan dalam masa yang sama stru.ggle nak mencari kerja lain.

“Sebenarnya, saya sendiri pernah berada di tempat mereka sebelum ini. Orang nampak mungkin untung, tapi susahnya nak cari buah, harga buah yang sentiasa bertukar dan lain-lain lagi.

Hakim (kiri, belakang) bersama individu yang sentiasa berada di belakangnya ketika membina perniagaan.

“Sebab tu saya s.alute sangat dekat anak-anak muda yang tak segan ke hulu ke hilir menjaja jeruk mangga ni demi rezeki yang halal,” kata ahli perniagaan berusia 32 tahun ini.

Berniaga jeruk mangga asam boi di persimpangan jalan atau lampu isyarat sudah menjadi trend sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Menurut Hakim lagi, dia sendiri pernah merasai betapa getirnya mencari rezeki ketika mula-mula berhijrah ke ibu kota dari Dungun, Terengganu, beberapa tahun lalu.

“Saya beli barang secara borong dari sebuah pusat pemborong di Klang, bawa balik untuk berniaga di Terengganu. Awal-awal dulu saya ulang alik naik bas.

“Bila dah lama-lama, makin kenal dengan orang dan pembekal, dah nampak sikit demi sikit laluan terbuka. Pernah juga berniaga ayam goreng di tepi jalan. Saya berusaha k.eras sehinggalah berada di tahap sekarang. Memang tak mudah,” ujarnya lagi.

Kalau boleh buat masa sekarang di mana ramai yang terj.ejas ketika p.andemik C0vid 19, biarlah pihak yang berkenaan ada timbang rasa sikit.

Katanya lagi, dia sendiri sedia maklum dengan la.rangan ak.tiviti menjaja di persimpangan lampu isyarat yang mana ia merupakan satu kes.alahan dan berdepan dengan s.aman.

“Bagi saya, cuma kalau boleh buat masa sekarang di mana ramai yang terjejas ketika pandemik C0vid 19, biarlah pihak yang berkenaan ada timbang rasa sikit. Kalau tak boleh menjaja di jalan, sediakan tempat dan sebagainya. Kita manusia sesama manusia.

“Saya pun baru je o.rder vest kes.elamatan untuk penjaja ni dan akan serahkan nanti kepada mereka. Biar nampak pr.oper dan untuk tujuan kes.elamatan juga.

Hakim berkata dia sedia maklum dengan l.arangan akti.viti menjaja di persimpangan jalan, namun menegaskan niatnya hanya sekadar membantu.

Terima Kasih Abang

“Apa yang boleh tolong, saya cuba tolong. Haritu bila saya borong, mudahan mereka dapat pulang awal. Selepas saya kongsi ideo hari tu, ada yang DM saya minta nombor akaun adik penjaja tu.

Alhamdulillah ramai sangat orang Malaysia yang prihatin sebenarnya. “Pesan saya pada anak muda khususnya yang masih mengan.ggur, lihatlah semangat anak-anak muda ini. Nak kerja ni tak perlu fikir jauh, fikir nak bantu ibu bapa je dulu. Kena berubah siapa lagi nak ubah melainkan diri kita sendiri,” ujarnya lagi.

Kredit : Mstar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*