“Lelaki Ini Selalu mengadu sakit perut” – Geli! Cacing Pita Panjang 59 Kaki Keluar Dari Dvburr, Rupa Rupa Nya Ini Punca Sebenar Buat Ramai Terkejut

Pernah tak korang rasa sakit perut yang memang betul-betul sakit, sampai banyak cara dah cuba tapi masih tetap sama ? Berkait dengan cerita seorang lelaki warga Thailand ni, yang mana dia mengadu ‘kembung perut’ sejak awal Mac lagi.

Macam tak logik lama macam tu, min selalu sapu minyak angin lepas tu okay dah.

Cacing pita yang panjang

Namun, semuanya terjawab apabila rupanya terdapat seekor cacing pita yang dikeluarkan daripada duburnya.

Tapi yang mengejutkan sekarang, panjang cacing pita tu mencecah 59 kaki dan merupakan yang terpanjang pernah direkodkan di negara itu dalam tempoh 50 tahun.

Kaki tau bukan cm! Korang cubalah kira berapa panjang tu

Punca dari daging tak masak

Pada mulanya, lelaki berusia 67 tahun tu pergi ke hospital untuk dapatkan rawatan. Kemudian doktor mengambil sampel najisnya untuk dibuat kajian.

Selepas itu, hasil menunjukkan yang cacing itu mengandungi 28 larva berjangkit dan doktor percaya puncanya dari daging lembu yang tak masak. Doktor kemudian memberi ubat kepada pesakit tersebut.

Keesokan harinya selepas dah makan ubat tersebut, cacing itu keluar dari duburnya.

Entah macam mana lah lelaki tu rasa kan bila benda tu keluar.

Menerusi beberapa keping gambar diambil di Pusat Penyelidikan Penyakit Parasit, dapat dilihat pegawai meletakkan cacing itu di atas plastik untuk menunjukkan ukuran sebenarnya.

Menurut Dr Schawanya Rattanapitoon yang juga ketua bagi pasukan itu, dia mendedahkan perkara ini berpunca dari tabiat memakan daging mentah.

“Keadaan ini disebabkan oleh tabiat memakan daging lembu mentah. Parasit ini dapat hidup dalam badan manusia selama lebih 30 tahun,

“Namun pada masa kini, ia tidak bertahan lama kerana kita telah ada ubat-ubatannya,” katanya.

Min nak nasihatkan korang kalau ada rasa sakit dalam tempoh sehari dua tu, teruslah pergi dapatkan rawatan. Takut kalau ada apa-apa terjadi.

Sumber : mStar, Daily Mail

Sumber: LM

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*