meny3sal pun tak guna bila anak sendiri kena nt

Jangan Meny3 sal Macam Saya!” Tengok Gajet Waktu PKP, Mata Anak Rabvn & Jul1ng

Dalam keadaan sekarang ini aktiviti anak-anak duduk di rumah agak terhad. Apabila anak bosan, gajet atau handphone lah yang jadi peneman. Walaupun dah banyak kajian dan pengalaman ibu bapa mengenai anak r4bvn akibat gajet, namun disebabkan tidak terjadi pada diri sendiri, ia seolah tak diendahkan.

Namun kisah ibu ini mengenai mata anaknya yang jul1 ng dan rabun akibat gajet boleh dijadikan pengajaran bersama.

Menurut Puan Rohaya Mohd Nor, kejadian ini telah mengubah hidup anak perempuannya, Nur Qalesya Aisyah yang kini berusia 5 tahun.

Ketika mata Qalesya masih normal


Semua ini berlaku ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang diadakan pada Mac tahun lepas di mana anak yang dilahirkan normal telah mengalami masalah jul1 ng dan rabv n akibat gajet.

Ingatkan anak saja buat jul11ng

Saya nak kongsikan pengalaman yang cukup memberi kesan kepada kami suami isteri kerana dengan tiba-tiba mata anak kami menjadi gitu

Benda ni bermula masa PKP bulan Mac tahun lepas. Disebabkan semua tak boleh keluar dan duduk dalam rumah je, anak-anak banyak menghabiskan masa dengan gajet. Sebelum ni waktu bersekolah boleh dikatakan tiada masa nak tengok gajet.

1.5.2020 (Jumaat) Saya perasan mata anak saya jul1 ng. Saya fikir positif. Mungkin anak saya buat-buat mata dia macam tu dan mata dia akan kembali normal keesokkan harinya. Rupa-rupanya TIDAK. Mata dia tetap GITU

5.5.2020 Saya ke klinik untuk rujuk doktor tentang mata dia. Doktor klinik tak tahu nak kata sebab apa. Doktor klinik rujuk kes ni ke hospital untuk pakar mata memeriksanya.

6.5.2020 Temujanji hospital pakar. Doktor sana pun tak tahu nak kata sebab apa dan minta kami kumpul semua gambar-gambar dia yang lama. Sebabnya nak tengok adakah benda ni dah lama, cuma kami tak perasan.

Buat CT Scan

11.5.2020 Temujanji yang kedua. Doktor nak tengok semua gambar-gambar lama dia dan doktor kata memang betul benda ni baru terjadi bukan dari kecil. Doktor cadangkan kami buat Ct Scan untuk tengok dalam kepala dia. Risau ada ketumbuha atau sebagainya yang menolak saraf mata yang menyebabkan mata menjadi juling. Kami setuju dan perlu tandatangan beberapa surat.

17.5.2020 Dia terpaksa masuk wad untuk buat Ct Scan. Mula 10 malam doktor minta dia puasa.

18.5.2020 Lebih kurang 9 pagi dia masuk bilik CT Scan. Sebelum tu doktor ada terangkan
mungkin ubat yang diberikan akan memberi kesan kepada dia. Kami redha jika itu yang terbaik untuk dia dan keputusan Ct Scan dia masalah dan doktor Hospital Kemaman kata dia akan rujuk kes ni ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) untuk yang lebih pakar dalam kes mata.

Perlu pakai cermin mata khas

1.6.2020 Kami ke HSNZ doktor sana suruh dia pakai cermin mata. Doktor sana bagi masa sebulan untuk tengok semula keadaan mata dia.

13.7.2020 Kami kembali ke HSNZ setelah selesai check up, doktor cadangkan kami tukar cermin mata lain iaitu cermin mata khas untuk train balik mata dia.

20.12.2020 Lepas dia ada temujanji saya ada lah tanya doktor berapa lama agaknya kena pakai cermin mata ni. Doktor pun tak dapat bagi keputusan. Cuma doktor cakap bergantung kepada respon mata dia macam mana.

Pilihan terakhir buat pembedahan

Doktar cakap cara yang terakhir sekali adalah buat pembedahan mata. Tapi tak boleh buat sekarang juga sebab nak kena tahu saraf mana yang rosak. Jadi benda ni mungkin ambil masa yang lama untuk mata dia kembali baik seperti sediakala.Buat masa ni follow up dengan doktor dibuat 5 atau 6 bulan sekali.

Sebagai seorang ibu, pesanan saya untuk ibu bapa lain kalau boleh elakkan gajet atau handphone untuk anak-anak. Betul semua orang tak sama. Tapi apa salahnya beringat sebelum terjadi.

Doktor ada cakap pada saya, kalau kita mandi hujan, kita demam boleh makan ubat untuk hilangkan demam. Tapi mata tak ada ubat dan mungkin mengambil masa yang lama untuk kembali normal semula.

Kalau kita tanya dia. Dia akan cakap nampak tapi masa doktor buat ujian baru kita tahu mata dia sebelah kanan tak nampk sangat sebabnya doktor akan tutup satu dan biarkan dia guna satu mata je.

Automatik dia tak boleh bagi jawapan yang tepat. Kalau kita tengok dari luaran. Kita ingat mata je juling, rupanya dia sekali dengan rabun. Doktor cakap mata dia yang juling tu terlalu bergantung kepada mata yang elok.Majalah pa n ma

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*